Får du brug for akut hjælp, skal du ringe 1-1-2. Når du ringer 1-1-2, får du først fat i politiets alarmcentral. Hvis dit opkald drejer sig om sygdom eller ulykke, bliver du straks stillet om til en sundhedsfaglig medarbejder i Region Midtjyllands AMK-vagtcentral. AMK står for "Akut Medicinsk Koordinering".

Spørgsmål fra AMK-Vagtcentralen

Den sundhedsfaglige medarbejder fra AMK-Vagtcentralen stiller dig en række spørgsmål for at finde ud af, hvad der er sket og hvilken hjælp, du har brug for.

Måske har du allerede fortalt det til politiet, men medarbejderne på AMK-vagtcentralen har brug for at høre det direkte fra dig for at kunne tage stilling til, hvilken hjælp du har brug for og måske give dig sundhedsfaglig vejledning over telefonen. På den måde sikrer AMK-vagtcentralen, at de patienter, der har det mest akutte behov, får hjælp først.

De sundhedsfaglige medarbejdere har stor erfaring og bruger en guide, som hjælper dem til at vurdere, hvad du har brug. Guiden er et medicinsk beslutningsstøtteværktøj, som er testet grundigt og bruges i alle landets AMK-vagtcentraler.

Vi guider dig i telefonen

Du skal ikke være bange for at spilde kostbar tid, mens du taler med den sundhedsfaglige medarbejder på AMK-vagtcentralen. Medarbejderen arbejder tæt sammen med en teknisk kørselsdisponent, som sender hjælpen afsted, mens I taler i telefon.

Hvis du ringer 1-1-2 i tilfælde af hjertestop, får du instruktion i førstehjælp og hjertelunge-redning. Du skal ikke være bange for at gå i gang. Det vigtigste ved hjertestop er, at der gives førstehjælp på stedet.

Når du ringer 1-1-2, bliver samtalen bliver optaget.